Поради психолога

                           




Телефони довіри
для отримання інформаційних, психологічних, правових консультацій
(консультації надаються на засадах анонімності та конфіденційностібезкоштовно)
Національна дитяча «гаряча лінія» з питань запобігання торгівлі людьми
громадської організації «Міжнародний жіночий правозахисний центр Ла Страда  Україна»
0800500225 (зі стаціонарного телефону в межах України)
або 772 (з мобільного Київстар та life:)
Національна «гаряча лінія» з протидії домашньому насильству, торгівлі людьми, гендерній дискримінації та захисту прав дитини
0800500335 (зі стаціонарного телефону в межах України)
або 386 (з мобільного Київстар та life:)
Національна «гаряча лінія» з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів
0800505501(зі стаціонарного телефону в межах України)
527 (з мобільного Київстар, life:), МТС та Beeline)
Відділ освіти солонянської РДА
(керівник Дармостук Микола Анатолійович)
2-16-45
(головний спеціаліст відділу освіти Мажура Альона Ігорівна)
2-16-45
Солонянський районний методичний кабінет
(директор Руденко Галина Анатоліївна)
2-11-07
Методист РМК з психологічної служби, почткової та дошкільної освіти
(Некрасов В.О.)
3-05-92
Служба у справах дітей Солонянської РДА
(Полторацька Ольга Вікторівна)
2-49-79






   

                              Психологічне заняття для 2 класу
"Які якості вам подобаються один в одному."


Тема заняття: Які якості вам подобаються один в одному. (2 клас)
Мета: актуалізувати знання про емоції людини; виховувати толерантність, співчуття, уміння сприймати інших такими, які вони є, сприяти саморозвитку та розвитку моральних якостей.
Розминка «Зелений крокодил у синьому капелюсі».
Дітям представляють абсурдну ситуацію: зараз постукають у двері і в клас увійде великий зелений крокодил у синьому капелюсі з полями.
-         Що ви будете робити? Після висловлення всіх варіантів на обговорення інші фантастичні ситуації:
-         "Продзвенів дзвоник. Всі стали біля своїх парт. І раптом учителька не входить, а стрибає на одній ніжці ... »
-         «Відкриваєте свій пенал, а звідти вистрибує мама, маленька, розміром з ластик ...»
(Пропоную дітям самостійно придумати такі ситуаціі).
Вправа «Вігадай-но!». Діти повинні уважно подивитися на свого сусіда праворуч і спробувати вгадати:
1) Що подобається в ньому його мамі?
Діти по черзі висловлюють свої припущення. Потім кожен обирає тих, чиї відгадки близькі до істини.
2)    На другому етапі гри діти відгадують, що може подобатися в сусідові його друзям?
3)    На третьому - що подобається вчительці в школі і т.д. Психологу доведеться надавати дітям допомогу у відгадуванні.
Основний зміст заняття
Вправа "Сніжна королева".
Психолог  пропонує дітям згадати казку «Снігова королева»: «У цій казці було дзеркало, в якому все добре і прекрасне здавалося поганим і страшним.
-                     Згадайте, скільки бід натворили скельця цього дзеркала, потрапляючи в очі людям. Уявіть: коли Кай і Герда виросли, вони створили чарівні окуляри, які допомагали розгледіти гарне в людині, і навіть те, яке людина приховує від усіх. Нехай кожен з вас приміряє зараз такі окуляри. Як це зробити? Просто уявіть собі, що ви в окулярах, подивіться крізь них на кожного з дітей і спробуйте побачити якомога більше хорошого в кожному. Можливо ви побачите і те хороше, що зазвичай непомітне ».
Психолог першим «одягає окуляри» і показує дітям, як ними користуватися.
Після гри діти можуть поділитися своїми почуттями, які вони відчували в обох ролях: спостерігачів і тих, за ким спостерігають.
(Гру можна повторювати, відзначаючи у наступних  обговореннях, що раз від разу у такі «окуляри» можна побачити все більше хороших якостей. Можна спробувати провести колективні обговорення кожного з учасників (вся група «одягає окуляри» і дивиться на когось одного). Далі психолог пропонує згадати всі ті слова, за допомогою яких діти  описували хороші якості один в одному (Добрий, веселий і т.п.), і записує їх на дошці.
Робота з казкою. Кузя (М. Полуніна) (Діти слухають, малюють і обговорюють казку). 
Жив-був хлопчик Боря, у якого було дуже багато іграшок і серед них – одне чудернацьке слоненя на ім'я Кузя. Він викликав багато насмішок своїм незвичайним, безглуздим виглядом. Фарба на ньому потерлася,  боки були  пом'яті. Ніхто з ним не грався.
Довго лежав Кузя на дні скриньки, гірко розмірковуючи про те, чому він не такий, як усі, чому з ним не грається Боря й інші діти. Всі інші іграшки – красені, як на підбір, а він - обідраний, потертий: ні краси, ні пуття. Як йому було прикро!
Одного разу він опинився у вантажівці, яка їхала у дитячий будинок. Там живуть діти, у яких немає батьків. Слоненя опинилося у незнайомій компанії, і тут, як завжди, знайшлись і доброзичливці, і насмішники. Насмішників виявилося більшість, і вони стали злословити і хихикати з приводу його зовнішності. І йому стало так боляче!
На довершення всіх принижень вантажівку сильно трясонуло і слоненя вилетіло з кузова, кілька разів перекинулось по дорозі і завалилося у канаву.
Йшов час, Кузя лежав у канаві. Одного разу проїжджав повз сміттяр і підібрав слоненя. Його занурили разом зі сміттям на баржу, і попливла вона до спеціального місця, де зазвичай скидали нікому не потрібний мотлох.
«Якщо це кінець, - думав Кузя, - то треба знайти в собі мужність викинутися у воду і потонути - за своїм власним бажанням!» Так воно й зробило ... і чимало було спантеличене тим, що не потонуло, а, навпаки, захиталося на хвилях і навіть поплив своїм особливим стилем.
Оглянувшись навколо, воно побачило багато цікавого: роздмухувані вітром вітрила  яхт, чайку, що майоріла над водою у пошуках їжі, ласкаві хвилі. На душі у нього стало радісно. Так він плавав, поки його не викинуло на берег. Погрівшись на сонечку, слоненя непомітно заснуло під рівномірний плескіт хвиль.
Прокинулося воно від дотику чиїхось ласкавих рук. Кузя побачив усміхнене обличчі маленької дівчинки Маринки, яка говорила: «Це диво! Справжнє диво! »На нього ніхто ніколи не дивився з такою любов'ю. Ніколи він не чув стільки похвали на свою адресу. Ніхто не тримав його у руках так обережно і дбайливо. Слоненя було у повній розгубленості, але раптом воно опинилося там, де було багато інших слоненят. І всі захоплювалися його неповторністю! І всі ставилися до нього з великою повагою! І всі визнавали, що це слоненя-мандрівник - найпрекрасніше слоненя з усіх слоненят на світі.
Кузю постійно показували різним людям, називаючи його подарунком моря, і він став справжнім улюбленцем публіки. Про нього говорили, що він скромний, лагідний, вишуканий, оригінальний, зворушливий, і багато чого ще.
«Скільки лиха я переніс, - думало слоненя Кузя, - і нарешті моя життя знайшло сенс. Як же це ж добре! »
Питання для обговорення
- Що сталося з Кузею?
- Як допомогла Кузі Маринка?
- Як можуть помагати людині добрі слова?
- Помотайте Чи ви кому-небудь добрими словами?
Коментарі .
Вправа «Вгадай» може бути використано для діагностики взаємин дитини з дорослими. Бувають випадки, коли діти говорять, що мамі «нічого в них не подобається» або «мамі подобається, коли я йду гуляти і не заважаю їй».
Вправа «Снігова королева» призначена для роботи з підтримкою. Вона має сильний вплив на дітей і може проводитися в різних вікових групах, але в перший раз її потрібно виконувати дуже обережно. Одним учням потрібно буде допомогти «розгледіти в інших хороше», іншим - вислуховувати хороше. Ведучий може ставати поруч з обговорюваною дитиною, тим самим посилюючи його почуття безпеки.
На цьому занятті на роботу з казкою може не залишитися часу, оскільки попередні вправи дуже значущі і займають багато часу. Однак використовувати її  можна  як запасний варіант. Казку важливо прочитати і намалювати без обговорення.


           Заняття для учнів 4 класу «Права і обов’язки школяра»
Мета:
  • допомогти дітям усвідомити особисті права  свободу та права і свободу іншого;
  • допомогти їм зрозуміти, що свобода часто пов’язана із наявністю обов’язків;
  • допомогти усвідомити, що необхідно визнавати і поважати права інших людей.
Розминка «Скажи так, щоб тобі повірили».
Діти по черзі підходять до ведучого і, дивлячись йому у очі, говорять одну й ту ж фразу: «У тебе добрі очі» ведучий вибирає тих, у чию щирість легко було повірити.
Вправа «Синоніми». Діти підбирають синоніми до слів «чесний», «щирий», «добросовісний», «життєрадісний».
Вправа «Скажи фразу по – різному».
Психолог пропонує дітям промовити фразу «Я не хочу цього робити» як роздратована особа, рішуча, життєрадісна, ображена, засмучена, зла, сумна, впевнена, щира.
Вправа «Привітай мене, як…»
Психолог пропонує дітям подумати, як можна «оживити» неживі предмети, і привітати однокласників від імені чайника, автомобіля, будильника, дзвоника, паровоза, пароплава і т.д.
Вправа «Якщо ви – джерело світла…»
Діти уявляють себе любим джерелом світла. Можливо вони стануть вогнищем, лампочкою, фонариком, свічкою, люстрою, сонцем, зірочкою і т.д. Чому? Опишіть свій зовнішній вигляд, розкажіть, що ви освітлюєте.

Хід заняття
Вправа «Повинен і маю право: в школі, дома, на вулиці».
Діти отримують лист паперу і письмово завершують речення:
В школі ти повинен_________________________________________________
В школі ти маєш право______________________________________________
Дома ти повинен___________________________________________________
Дома ти маєш право________________________________________________
На вулиці ти повинен_______________________________________________
На вулиці ти маєш право____________________________________________
Робота з казкою «Про велетня Грицька і злу фею» (А. Кулешова)
(діти слухають, малюють і обговорюють казку).
Жив на світі велетень Грицько. Він щоправда ще не став повністю велетенським, оскільки був малолітнім, але ріс так швидко, що мама щодня малювала нову позначку на одвірках. Бувало й так, що стане він вранці діля дверей, п’ятки поставить разом, спину випрямить – і росте. Мама олівець прикладає, а Грицик в цей час росте, тільки встигай відмічати.
         Всі велетні в дитинстві такі, а далі – як повезе. Грицю не повезло. Одного разу грався він у своєму дворі, грався, як умів: кричав, як Тарзан, стрибав, як Брюс Лі, потішав дворову компанію, як уся Поліцейська Академія, разом взята. А тут звідки не візьмись – чи то з неба, чи то  каналізаційного люка – з’явилась недобра фея Виховаліна. Костюмчик сіренький, ніс гачечком довга ,у руці указка. А очі добрі – предобрі.
         Підманула вона Грицика дитячим «Орбітом» без цукру, який від карієсу допомагає, і потягнула у свій сірий замок. Там посадила вона велетня на твердий стілець і говорить:
-         Сиди прямо, не горбся, не крутися, а я буду чарувати.
-         А навіщо? – запитав наївний Грицик.
Недобру фею аж перехнябило від цього дурного запитання.
-         Людину з тебе пора робити, - крізь зуби процідила Виховаліна.
«Навіщо? Я ж велетень…» - хотів сказати Грицик, але не встиг.
Начепила Виховаліна на довжелезний ніс чарівні окуляри, вчепилась міцно в указку і пробурмотіла страшні чарівні слова:
-         Не крутись – не шуми – не заважай – не говори зайвого – не бийся – не бігай, як навіжений – старайся – не відволікайся – не захоплюйся…
Бідний Грицик закам’янів, стиснувся… і прямо  тут зменшився у розмірах.
     Довго чарувала Недобра фея. В кінці побризкала на Грицика Ядовитим відваром розвивальних методик власної видумки, змусила зробити два притопи і три прихлопта та й відпустила.
     Додому Грицик повернувся похмурий. Мама спочатку зраділа, що дитина не шумить, не балується я і не відволікає від домашніх справ. Потім занепокоїлась. Стала Гриця розпитувати. Він хотів відповісти як завжди бадьоро: все гаразд! А Виховаліна подумки бурмотить: «Поважай старших, слухайся маму і будь ввічливий з нею».
     Став Грицик розмірковувати, як би його краще відповісти, а в голові у нього: «Не випробовуй мамине терпіння, швидко відповідай на питання». Тільки – но відкрив Грицик рота – сказати нічого не може, тільки заїкається. Мама рознервувалась, повела дитину до лікаря. Став Грицик корисні пігулки ковтати. Та тільки вони йому не допомогли. Від такого переживання він ще більше почав заїкатися. І рости перестав.
Життя в Грицика пішло одноманітне. Діти його дражнять, мама сумує. А Грицик від цього стає все похмурішим. Щоб відволіктися від сумних думок, пішов у кіно. Там якраз класний бойовик показували. Дивиться Грицик, як на екрані рвуться бомби, і раптом відчуває запах диму. Обернуся навколо, так і є – пожежа. А ніхто пожежі не помічає, так всі захопилися фільмом. «Треба крикнути», подумав колишній велетень Грицик. «За це лаяти не будуть», - вирішив він. Піднявся, тільки відкрив рота, а позаду на нього зашипіли: «Сядь, хлопчику, не заважай дивитися».
     Грицик оглянувся – Виховаліна власною персоною. Окуляри у темряві блимають, а очиці – добрі-предобрі… Грицик отетерів. «Краще я піду, думає Грицик. Пожежу і без мене загасять. А не загасять, так ж… Згорить Виховаліна, туди їй і дорога». Почав пробиратися до виходу, та тільки передумав. Жаль людей. А якщо розібратися, то й  Виховаліну жаль.  Адже вона йому добра бажала, не винна вона в тому, що вона – Недобра фея. Робота вас та у неї така. А він, Грицик,- велетень. А з велетня більше і запитають. Тільки він так подумав – відчуває, що починає рости. Подивився на Недобру фею, а вона маленька, старенька, волосся сиве. Хіба можна таку стареньку у біді залишити?
     Закричав велетень, як Тарзан, підскочив, як Брюс Лі, зірвав із стіни вогнегасник…
     Потім Грицику всі дякували. Навіть Виховаліна. І знаєте? Заїкатися з тих пір він перестав! Став справжнім добрим велетнем!

Рефлексія:
-         Як ви думаєте, про що ця казка?
-         Як ви зазвичай реагуєте, коли вас посилено виховують: погоджуєтесь чи протестуєте? А як треба потупати?
-         Що вам найбільше сподобалося у казці?

      Психологічне заняття для учнів 1 класів «Що я знаю про себе»

Завдання:
активізувати у дітей рефлексивну позицію ;
розвивати у дітей потребу у самааналізі та рефлексії.
Матеріали: психологічні альбоми, кольорові олівці, фломастери, трафаретки для дзеркал, набір значків (розрізані листівки).
                                                  ХІД ЗАНЯТТЯ.
1.     1.    Організаційний момент
Вправа «Шикуйся в ряд за ознакою (ранжування)».
Психолог: Ця гра – на знання один одного і швидкість реакції. Правила такі. На рахунок «1, 2,3» треба якомога швидше вишикуватися в один ряд. Я називаю ознаку, за якою це треба зробити (наприклад, !вишикуватися за зростом»), а ви стаєте в ряд – попереду найвищий учень, а в кінці – найнижчий.Зрозуміло? Отже, вишикуйтесь в ряд.
Психолог пропонує різні варіанти, наприклад, за кольором волосся, кольором плаття, кофтинки, за кольором очей – від самого світлого до самого темного. Після кожного раунду вправи психолог обговорює, чому не вийшло вишикуватися правильно і швидко.
1.     2.    Робота за темою
Гра «Змагання знавців».
Психолог: Зараз відбудеться змагання знавців. Але це не зовсім звичайні знавці – це знавці психічних якостей. За результатами змагання ними стануть ті діти, які назвуть якомога більше слів, що характеризують людину.
(об’єдную дітей у дві команди і розміщую їх окремо один від одного).
Психолог: Тепер кожна команда повинна придумати собі цікаву назву. У нашому змаганні буде декілька завдань. В кожному завданні кожна команда повинна якомога швидше назвати психологічну якість, протилежну тій, яку назву я. Наприклад, якщо я говорю «злий», то правильна відповідь «добрий». Команди відповідають по черзі Якщо хтось буде викрикувати поза чергою, то це буде підказка другій команді. За кожну правильно названу якість команда отримує очко, а той, хто назвав її одержує значок.
Можливі пари якостей:
Лінивий – трудолюбивий                                             сміливий – боягузливий
Чесний – брехливий                                                     тихий - галасливий
Щедрий – жадний                                                         балуваний - слухняний
Грубий – ввічливий                                                       чуйний -  байдужий
Сумний – веселий                                                         підлий - благородний
Розумний – дурний                                                        щедрий – скупий
Психолог: У другому завданні кожна команда повинна по черзі назвати по одній хорошій якості. Вони не повинні повторюватися. За кожну правильно названу якість команда отримує очко, а той, хто назвав її, одержує значок.
(в разі необхідності психолог підказує дітям: їм треба вибирати із карток ті, на яких написані назви протилежних якостей).
Психолог: У третьому завданні кожна команда по черзі повинна назвати по одній поганій якості. Вони не повинні повторюватися. За кожну правильно названу відповідь команда отримує очко, а той, хто назвав її одержує значок.
(психолог сприяє тому, щоб «перемогла дружба». Команда, яка одержала найбільше очок, отримуєзвання «Знавець психологічних якостей».
Вправа «Мої плюси і мінуси».
Психолог: Кожна людина (доросла чи мала) і без чарівного дзеркала знає свої  хороші і погані якості. Зараз кожен із вас повинен написати у своєму альбомі те, що він знає про себе (свої хороші і погані якості характеру). (діти записують).
Діти, легко чи важко було знайти в собі хороше і погане? А що зробити було легше? Подумайте і скажіть, яка якість найбільше заважає нам бути хорошими і чудовими, без усіляких недоліків. Хто відгадає загадку, той і відповість на це важке запитання. 
         Солодше меду, м’якше пуху,
           Відпочинь вона шепоче у вухо.
         Тому, хто з нею буде дружити,
         Ой, як погано буде жити!  (діти відповідають)
ПсихологПравильно, це лінь.
Вправа «Атоми і молекули».
Психолог: уявіть, що кожен з вас – маленька частинка, атом. Атоми можуть об’єднуватися, утворюючи молекули. Ви теж можете за моєю командою об’єднатися в молекули, треба тільки взятися за руки. Молекули можуть складатися із двох-трьох і більше атомів. Ви будете об’єднуватися у молекули таким чином, я хлопаю у долоні стільки разів, скільки атомів повинно бути у молекулі. Нагадую, що в кожній молекулі стільки атомів, скільки разів я хлопну у долоні. Той, хто не об’єднається у молекули, вибуває з гри. Приготувались. Уважно слухайте, скільки разів я хлопну.
(вправа триває до тих пір, доки більшість «атомів» не вийде з гри.
Вправа «Моє відображення у чарівних дзеркалах».
Психолог: За допомогою трафаретки намалюйте у своїх альбомах три чарівні дзеркала зелене, червоне і жовте. Зелене дзеркало показує тебе таким, яким ти себе уявляєш, червоне – як тебе уявляють інші (мама, тато, бабуся чи друг). Жовте дзеркало показує, яким ти хотів би бути, Намалюйте себе так, як ви себе бачите у чарівних дзеркалах.
(під час роботи психолог переглядає малюнки, стежить чи однакові зображення
виходять у дзеркалах, задає навідні питання).
Домашнє завдання:  
Психолог: Діти, а ви знаєте, хто такий тезка? Правильно, це людина, яка носить таке ж ім’я як і ти. Скажіть, чи єу вашому класі діти із однаковими іменами? Назвіть, хто виявився тезкою у вашому класі. Дома, за допомогою батьків ви повинні дізнатися, яка відома людина носить таке ж ім'я, як і ви. Спробуйте дізнатися щось цікаве про цю людину, щоб потім розповісти у класі.


                          Орієнтований план батьківських зборів у початковій  школі 

1. Початок шкільного навчання - важливий етап у житті дитини.
2. Виховання поваги й любові до батьків, рідної землі й історії свого народу (по національному вихованню).
3. Молодший шкільний вік і його особливості.
4. Хочу й повинен (по профілактиці правопорушень).
5. Як виявляти й розвивати здатності дітей.
6. Створення атмосфери емоційної захищеності, тепла й любові в родині.
7. Гра й праця в житті дітей молодшого шкільного віку.
8. Виховання характеру дитини в родині.
9. Режим для молодшого школяра як спосіб охорони здоров'я.
10. Закон, родина, дитина (моральне й правове виховання дітей у родині).
11. Батьки і діти (роль особистого прикладу батьків у правовому вихованні молодших школярів).
12. Нове в системі національного виховання.
13. Використання різних видів мистецтв в естетичному вихованні дітей у школі.
14. Сімейні прогулянки на природі, як важливий фактор екологічного й фізичного виховання дітей.
15. Збереження сімейних традицій, сімейних реліквій.


Немає коментарів:

Дописати коментар